partnerzy projektu

Antreprener w kłopotach – premiera opery Domenica Cimarosy / Wojciecha Bogusławskiego podczas Festiwalu Opera Know-how 2015 w Poznaniu


Festiwal Opera Know-how
26-30.08.2015
Poznań


Opera Know-how to czterodniowy festiwal organizowany przez młodych, poznańskich animatorów kultury. Główną ideą jest wpisanie muzyki klasycznej w przestrzeń miasta oraz od-czarowanie śpiewu klasycznego i teatru operowego w oczach współczesnych odbiorców!

Jesteśmy interdyscyplinarną, pełną pasji, kilkunastoosobową grupą studentów poznańskich uczelni. Opera Know-how to nasz pomysł na zainteresowanie Polaków śpiewem klasycznym i operą. Pragniemy promować młodych artystów, dawać im możliwość rozwoju zawodowego, a także tworzyć oryginalne projekty muzyczne, zachęcić ludzi do czynnego uczestniczenia w kulturze!


Festiwal Opera Know-how konfrontuje operę z nurtem kultury alternatywnej.


Elitarna sztuka trafia na poznański grunt offowy. Teatr operowy tworzony przez niezależnych artystów wchodzi w śmiały dialog ze współczesnością i buduje przeciwwagę dla operowego mainstreamu. Jest społeczny i egalitarny, remiksuje tradycję, stymuluje wiele nowatorskich działań artystycznych.

Opera Know-how świętuje 250-lecie teatru publicznego w Polsce. Współczesny wizerunek narodowej opery jest silnie zakorzeniony w XVIII i XIX wieku. Świat strasznych dworów i tańców góralskich wykreowali dla polskiej kultury Stanisław Moniuszko i Wojciech Bogusławski. Program festiwalu odkrywa na nowo twórczość obu reformatorów polskiej sceny operowej. Problem tożsamości i pamięci zbiorowej, dekonstrukcja mitu narodowego wieszcza i krytyczny potencjał komedii to tematy podjęte przez zaproszonych artystów i dyskutantów.

Pieniądze zebrane dzięki Waszemu wsparciu, chcielibyśmy przeznaczyć na produkcję premiery spektaklu Antreprener w kłopotach (reż. Zuzanna Głowacka, kier. muz. Maksymilian Święch) – w szczególności na wynajem Dużej Sceny Teatru Polskiego w Poznaniu na okres prób generalnych oraz premiery spektaklu. Próby oraz prace nad kostiumami, scenografią i koncepcją oświetlenia już trwają - chcemy jednak, by spektakl, który będzie główną premierą festiwalu, zrealizowany został precyzyjnie i fachowo. Pełne wyposażenie techniczne Dużej Sceny oraz pięknie brzmiąca orkiestra festiwalowa w przestrzeni Teatru Polskiego sprawią, że Antreprener w kłopotach na długo zapadnie w pamięci wszystkich widzów jako wartościowe wydarzenie artystyczne.

Nadwyżka środków finansowych, którą uda nam się zebrać przeznaczona zostanie na honoraria dla artystów. Za wszystkie wpłaty – serdecznie dziękujemy!

 

Antreprener w kłopotach to jedno z najbardziej zagadkowych dzieł w historii polskiego teatr muzycznego. Przyniosło Bogusławskiemu wielką popularność, by potem popaść w całkowite zapomnienie. Premiera spektaklu będzie pierwszym od czasów Bogusławskiego wystawieniem tej opery.

Warstwa muzyczna spektaklu charakteryzuje się dbałością o historyczny detal zgodnie z wykonawstwem poinformowanym historycznie. Kierownik muzyczny Maksymilian Święch ujmuje świeżość wykonania na instrumentach historycznych w opozycji do ciężko brzmiącej interpretacji orkiestr symfonicznych.

Reżyserka spektaklu Zuzanna Głowacka oraz dramaturg Daniel Stachuła (re)konstruują zaginione libretto na podstawie zachowanych recenzji, listów i wspomnień z tamtego okresu. Ich poszukiwania nie mają jednak antykwarycznego charakteru – twórcy wpisują komiczną operę Bogusławskiego i Cimarosy we współczesny kontekst kultury teatralno-muzycznej w Polsce.

W jakich kłopotach znajduje się Antreprener (czyli dyrektor teatru)? Głównym powodem jego trosk, są problemy finansowe w teatrze…


AKT I


W teatrze operowym, którego antreprenerem jest Don Crisobolo, wybucha awantura. Uczestniczą w niej dwie śpiewaczki: Merlina – prima donna giocosa oraz Doralba – prima donna seria, kompozytor Gelindo Scagliozzi oraz dyrektor. Pracownicy uskarżają się na warunki panujące w teatrze. Don Crisobolo zapowiada, że niedługo do teatru przybędzie gwiazda światowego formatu – Fiordispina (prima donna buffa) oraz librecista – Don Perizonio, który razem z maestro Scagliozzim napisze nowe arcydzieło, przynoszące zarówno uznanie publiczności, jak i pokaźne wpływy do teatralnej kasy.

Dyrektor po odśpiewaniu arii (Chodzę w kółko po teatrze), w której prezentuje swoje refleksje dotyczące relacji pomiędzy sceną i widownią, prowadzi Fiordispinę do swojego gabinetu, by omówić szczegóły jej udziału w spektaklu. W tym samym czasie Don Perizonio stara się wkupić w łaski miejscowych artystów. Podczas próby czytanej, librecista jedynie szkicowo prezentuje akcję sceniczną. Staje się to powodem kolejnego sporu pomiędzy śpiewaczkami, kompozytorem i librecistą. Dyrektor na próżno stara się załagodzić całą sytuację.


AKT II


Jedna ze śpiewaczek chce odzyskać od dyrektora należne jej pieniądze – wynajmuje bandytę, który zastrasza Don Crisobola. Dyrektor borykający się z wieloma problemami w teatrze prosi o radę librecistę, który w arii (Antreprener, drogi panie, musi umieć kilka rzeczy) prezentuje własną wizję teatru operowego. Po tej lekcji impresario decyduje się na ucieczkę. Akcję sceniczną kończy duet Fiordispiny i Perizonia (Ja zostałam oszukana... Moja miła, mówią pisarze), którzy od teraz będą zarządzać teatrem.

 

Opera narodowa, czyli nowoczesna

Program Festiwalu Opera Know-how 2015

Demokratyczna, egalitarna, niezależna i krytyczna – taka naszym zdaniem powinna być opera. W programie znalazły się m.in. bezpłatne spektakle operowe, koncerty, projekcje filmowe, warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz spotkania z twórcami.

Druga edycja Festiwalu Opera Know-how nawiązuje do obchodzonego w tym roku 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Program został zbudowany wokół postaci Wojciecha Bogusławskiego i Stanisława Moniuszki – ojców-założycieli polskiej opery narodowej. – Będziemy na wiele sposobów pokazywać, że Moniuszko i Bogusławski mogą być nowocześni i potrzebni społeczności – mówi dyrektor artystyczna Zuzanna Głowacka.

Podczas festiwalu premierę będzie miało pierwsze w Polsce performatywne czytanie libretta. Reżyserka Herminii i Amazonek Aleksandra Skorupa demitologizuje postać Ojca Polskiego Teatru i stawia pytanie o znaczenie artystów-ikon we współczesnym świecie. Opowiedziana z perspektywy kobiecej historia łączy słowo, rytm i taniec. Libretto Herminii, czyli Amazonek Wojciecha Bogusławskiego zobaczymy na scenie Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek 29 sierpnia o godzinie 19.00.

Cykl koncertów Śpiewniki domowe to powrót do idei domowego, intymnego muzykowania Stanisława Moniuszki. Scenerią czterech reżyserowanych koncertów będą różne budynki przy ulicy Święty Marcin (28 sierpnia, godz. 17:30), m.in. Hotel Lech i opuszczony lokal, w którym jeszcze niedawno mieścił się bar mleczny „Pod Kuchcikiem”.

Na przystanku PST Aleje Solidarności powstanie mural nawiązujący do rocznicy 250-lecia teatru publicznego i opery narodowej. Zwycięski projekt autorstwa Krzysztofa Mętela nawiązuje do Halki Stanisława Moniuszki. Będzie to druga wspólna inicjatywa zrealizowana przez festiwal we współpracy z MPK i Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu. W 2014 roku na PST Szymanowskiego powstał mural nawiązujący do twórczości Karola Szymanowskiego.

Moniuszko na dużym ekranie

Muzyka Moniuszki pojawi się także na wielkim ekranie. Podczas wieczoru inaugurującego festiwal w Nowym Kinie Pałacowym (27 sierpnia, godz. 19.00) Bajkę Andrzeja Munka, rzadko pokazywany krótkometrażowy film dokumentalny z 1952 roku o koncercie Orkiestry Filharmonii Warszawskiej w Klubie Fabrycznym fabryki URSUS. Widzowie zobaczą także efekty warsztatów animacji poklatkowej dla dzieci, które odbędą się 22, 23 i 24 sierpnia w Concordia Design. Poprowadzi je Justyna Radziej związana z legendarnym łódzkim studiem SeMaFor. Uczestnicy stworzą krótkie animacje do pieśni Moniuszki Niedźwiadek.

Dzieciom i Moniuszce poświęcony będzie także film dokumentalny o warsztatach dramaturgiczno-choreograficznych Pluski / Blaski, które w lipcu Festiwal Opera Know how zrealizował wraz z dziećmi z Domu Dziecka w Pleszewie. Impresyjny dokument pokaże spotkanie wyobrażeń na temat muzyki klasycznej z jej rzeczywistym doświadczeniem. Trailer filmu prezentujemy Wam nieco wyżej.

Kinowy program festiwalu wieńczy Overture to Glory Maxa Nossecka (29 sierpnia, godz. 21.00). Film z 1940 roku opowiada o żydowskim kantorze z Wilna marzącym o występie w Operze Narodowej w Warszawie i jest określany jako jedno z najważniejszych obrazów w historii żydowskiej kinematografii.

Opera dla młodego widza

Z myślą o potrzebach młodego operowego widza powstał także program dla dzieci. Spektakl Moniuszko, powiedz mi coś na uszko w reżyserii Sylwii Maciejewskiej został zainspirowany tradycją operową z elementami tańca. Historia próby nastawienia zepsutego zegara przez Godzinkę i Minutkę oparto na muzycznych motywach zaczerpniętych z twórczości kompozytora (29 sierpnia, godz. 10 i 12, Teatr Animacji).

Dzieci będą mogły rozwinąć muzyczną wyobraźnię na warsztatach z animacji poklatkowej (Widzi Misie, 20-22 sierpnia, godz. 10.00) i warsztatach twórczego słuchania muzyki Słucham Moniuszki całym sobą (29 sierpnia, godz. 12.00). Podczas warsztatów Szyli długo i szczęśliwie powstaną kreacje dla Małych Dam i Elegantów. Pierwsze kroki w krawieckim fachu mali projektanci będą stawiać z pomocą rodziców. Opiekunowie pomogą im w trudniejszych czynnościach krawieckich (30 sierpnia, godz. 11.00). Gimnazjaliści staną przed szansą stworzenia elektronicznych remiksów pieśni Moniuszki (Moniuszko re:mix, 27-29 sierpnia). W Filii Dziecięcej Biblioteki Raczyńskich na dzieci będzie czekał Ukryty Instrument – rzeźba, dzięki której odkryją nieskończone możliwości tworzenia własnych utworów z zaskakujących propozycji dźwiękowych.

Opera w małym miasteczku – wydarzenia na placu Wolności

Festiwal zakończy pokaz mody inspirowanej kostiumem operowym w przestrzeni fontanny na placu Wolności (30 sierpnia, godz. 21.00). Podczas pokazu zostaną zaprezentowane kreacje młodych polskich projektantów, którzy wzięli udział w organizowanym przez festiwal konkursie na najlepszy projekt inspirowany modą operową. Program modowy festiwalu tworzą także wystawa historycznych strojów operowych w Bibliotece Raczyńskich (26 sierpnia – 6 września) oraz dyskusja o operowym dress code, w której udział wezmą antropolożka Ewa Klekot, stylistka Ewa Martyna oraz Piotr Szaradowski z poznańskiego Muzeum Narodowego i School of Form.

Od 25 do 30 sierpnia na placu Wolności działać będzie Operalnia - festiwalowe miasteczko, w którym odbywać się będą warsztaty, koncerty i porady stylistów dotyczące tego, jak ubrać się do opery.

Udział we wszystkich wydarzeniach jest wolny i bezpłatny.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM FESTIWALU OPERA KNOW-HOW 2015 dostępny jest pod adresem:


http://www.operaknowhow.pl/program/

0 komentarzy

patroni projektu

  • Narodowe Centrum Kultury Narodowe Centrum Kultury

    Narodowe Centrum Kultury przyznaje patronat nad projektem na portalu wspieramkulture.pl. Przyznanie patronatu przez Narodowe Centrum Kultury na portalu wspieramkulture.pl nie jest równoznaczne z przyznaniem patronatu honorowego Narodowego Centrum Kultury i nie upoważnia do używania logotypu instytucji w ramach promocji przedsięwzięcia. Patronat przyznany na portalu wspieramkulture.pl obejmuje jedynie zbiórkę pieniędzy prowadzoną na tymże portalu. Prośby o patronat honorowy należy kierować za pomocą formularza znajdującego się na stronie Narodowego Centrum Kultury: http://www.nck.pl/rejestracja.html.

Aktualizacje

Pokaż więcej

Pytania i odpowiedzi

zgłoś nadużycie

Dołącz do dyskusji