partnerzy projektu

  • Projekt jeszcze nie ma partnerów

TL;DR Jesteśmy wkurwieni. Zbieramy na produkcję nowego spektaklu

Kim jesteśmy?

Studio Matejka to eksperymentalne laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania potencjału ekspresji ciała w obszarze sztuki aktorskiej. Tworzy je międzynarodowy zespół profesjonalnych aktorów i tancerzy. Poszukujemy języka ciała, który byłby zdolny do niecodziennego kontaktu z widzem, do wyrwania z marazmu i nas, i was. Dążymy do stworzenia sztuki uproszczonej, wolnej od szumu informacyjnego, profanacji słowa i postprawdy. Szukamy form opowieści angażujących szerokie grono odbiorców, unikając elitarności kodów zrozumiałych tylko dla garstki artystów i fanów sztuki współczesnej.

Powstaliśmy w 2011 roku, w ciągu tych 6 lat stworzyliśmy:

autorskie spektakle: Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań, The Echoes Off The Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me, The Woman Decomposed, Charmolypi, Sieć;

spektakle site-specific: Harmonia Przeciwstawień. Polska, Parakletos Jan, Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja


siedem filmów krótkometrażowych: pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street, Juste comme ça, To Desire, The Mess, Conflicts of Apathy;


cykle warsztatów: Taniec podobieństw - tradycje we mnie, Sprzeczności, Zmienna droga do działania


Poza realizacją projektów artystycznych zajmujemy się opracowywaniem systemów pedagogiki pracy osób z różnych dziedzin sztuki, realizujemy projekty artystyczne i społeczne.

Dlaczego?

Jesteśmy wkurwieni. Już nie sfrustrowani ani nawet wkurzeni. Jesteśmy wkurwieni na siebie, na pracodawców, na polityków, na Polskę, na kryzys, na świat - bo nic się nie zmienia, bo wciąż brakuje do pierwszego, choć pracujemy po 14 godzin dziennie, bo jesteśmy niewyspani, bo jesteśmy obywatelami drugiego sortu, bo są oni i my, bo wciąż czekamy na przelew, bo jesteśmy kobietami, bo politycy chcą sprawdzać naszą moralność, bo nie ma pieniędzy na kulturę, bo w każdym sklepie traktują nas jak złodziei, bo nie wiemy już, czy lepsza ta śmieciówka i 2000 zł do ręki, czy etat za 1300 i czy lepiej płacić co miesiąc 1200 zł czynszu, czy przez 25 lat raty kredyt na mieszkanie, bo po tylu latach ciągle się nie da, bo chcąc być uczciwymi, jesteśmy naiwniakami. Jesteśmy wkurwieni, bo wy jesteście wkurwieni.

Cel - Angry man!


Jestem zmęczona. Wściekle zmęczona, ale nie mogę spać.
Jestem głodny. Wściekle głodny, ale nie mogę jeść.
Są dni, kiedy miałabym ochotę wyjść i kogoś pobić, kogo się da, zrobić coś złego, kogoś
zamordować. Są dni, kiedy miałbym ochotę wziąć giwerę i wszystkich powystrzelać, wszystkich,
rozumiesz? Żeby nikt nie został żywy, rozumiesz?
Ale potem zastanawiam się, co by mi to dało?
A co by ci to dało? Nic. I tyle? Tyle.
Ale ochoty nikt Ci nie odbierze…

Presja bez względu na to, czy jest nią przemoc fizyczna, psychiczna, polityczna czy ekonomiczna powoduje sprzeciw i związany z nim rosnący gniew. Co dzieje się, kiedy puszczają hamulce, kiedy poziom gniewu przerasta dobre wychowanie i poprawność polityczną, kiedy nie można już dłużej tłumić go w milczeniu, licząc na opamiętanie lub ratunek z zewnątrz? Szukamy momentu, który uruchamia motor zmiany. Obracamy ze wszystkich stron, rozkładamy na czynniki pierwsze, analizujemy. Sami ulegamy tej sile. Dajemy się porwać energii. Czy to możliwe, żeby wyrażanie złości służyło słusznym celom? Czy gniew może pracować na usługach miłości? Rozpoczęliśmy pracę nad nowym projektem: Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu, w którym chcemy dotknąć źródeł osobistej złości, która rodzi się w nas w wyniku narastającej presji okoliczności. Chcemy stworzyć spektakl, by stał się on wentylem bezpieczeństwa, polem próby, sprawdzianem reakcji. Chcemy dać głos wszystkim wkurwionym, bez cenzury politycznej, moralnej i obyczajowej. Chcemy się dowiedzieć, dlaczego dajemy się szczuć przeciwko sobie.

Premiera spektaklu zaplanowana jest na koniec kwietnia 2018 r.. 15.09.2017 r. zaprezentowaliśmy pokaz pracy podczas Festiwalu Dolnośląskich Teatrów Offowych ZWROT. Specyfika "pracy w toku" zakłada konieczność nieustannej konfrontacji, wypróbowywania powstałych podczas pracy laboratoryjnej koncepcji w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą. Dlatego po raz kolejny chcemy pokazać publiczności stworzone efekty

Kiedy?


10, 11 i 12 listopada oraz 15-16 grudnia 2017 w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, w Studiu na Grobli.

Dlaczego crowdfunding?

W naszym wkurwieniu nie jesteśmy sami. Wiemy, że Was też frustruje sytuacja dookoła, sposób, w jaki odnoszą się do siebie ludzie. Pomóżcie nam byśmy mogli przejąć Wasz gniew, wściekać się za Was i za Was krzyczeć na rzeczywistość.
Nie jesteśmy teatrem komercyjnym ani repertuarowym, nasza praca nie przynosi zysków. Nasza działalność wynika z pasji , Studio jest odpowiedzią na nieustanną potrzebę doskonalenia warsztatu aktora oraz problemy i wyzwania XXI wieku. Jako laboratorium teatru fizycznego eksperymentujemy na poziomie scenicznym, na poziomie kontaktu z odbiorcą, w konfrontacji z którym język sztuki sam winien się aktualizować. Jako uczestnicy i zarazem twórcy kultury chcielibyśmy, żeby teatr odzyskał należne mu miejsce - agorę, na której to, co się wydarza, jest wynikiem działania zaangażowanej w życie społeczne zbiorowości. Leży nam na sercu wolność słowa i nie chcemy unikać tematów niewygodnych.
Co roku staramy się zdobywać dofinansowanie, wnioskując o środki w programach ministerialnych i samorządowych. Niestety w dzisiejszej sytuacji, coraz trudniej jest te środki pozyskać.
Crowdfunding jest sposobem, by ta praca trwała, niezależnie od klimatu politycznego, byśmy mogli tworzyć przestrzeń twórczą i być głosem wkurwionych.

Na co zbieramy?


Zebrane pieniądze chcemy przeznaczyć na zapewnienie minimum warunków do pracy twórczej wszystkim osobom zaangażowanym w spektakl, tak, by mógł on powstać. Środki niezbędne do produkcji spektaklu obejmują:
- zakup scenografii, kostiumów i rekwizytów teatralnych,
- koszt aranżacji świateł i oświetlenia spektaklu oraz nawiązania współpracy designerskiej,
- wynagrodzenia pracowników technicznych związanych z realizacją spektaklu,
zakup biletów dla aktorów z Turcji,
- wynagrodzenia dla artystów,
- koszty organizacyjno-realizacyjne przedsięwzięcia: obsługę administracyjną, dokumentację.

Kto to robi?


Reżyseria: Matej Matejka
Scenariusz: Matej Matejka, Marek Gluziński, Małgorzata Szczerbowska
Choreografia: Matej Matejka
Aktorzy:
Aleksandra Kugacz-Semerci (Polska)
Metehan Kayan (Turcja)

Marek Gluziński (Polska)

Danny Kearns (Wielka Brytania)
Deniz Atli (Turcja)
Mertcan Semerci (Turcja) 
Natalia Drozd (Polska) 
Tomáš Wortner (Czechy)
Umut Sevgül (Turcja)

Muzyka: (the) Kurws 
Koordynacja logistyczna: Ewelina Sochacka

 

Nie możemy pozostać bierni. Nie oczekujemy łatwego zarobku. Chcemy działać i zaoferować coś w zamian za wsparcie finansowe. Coś, czym dysponujemy i jesteśmy w stanie się podzielić.

 

0 komentarzy

patroni projektu

  • Projekt jeszcze nie ma patronów

Aktualizacje

  • Dziękujemy za tłumne przybycie na listopadowe pokazy pracy oraz wsparcie finansowe projektu! Nie poddajemy się! Zapraszamy na nasz facebookowy fanpage - odnajdziecie tam m.in. liczne zdjęcia z prób i przebiegu spektakli.

Pokaż więcej

Pytania i odpowiedzi

zgłoś nadużycie

Dołącz do dyskusji