partnerzy projektu

  • Projekt jeszcze nie ma partnerów

Kto?


Fundacja „Teatr Układ Formalny” to ludzie którzy tworzą jeden z najszybciej rozwijających się teatrów niezależnych w kraju. Jesteśmy absolwentami wrocławskich uczelni artystycznych, którzy zdecydowali się zaryzykować i założyć własny zespół, bo połączyła nas idea, że teatr może stanowić narzędzie realnej zmiany, dialogu i działania. Narzędzie, które wykorzystujemy na spotkaniach z widownią w całej Polsce.
Nasze spektakle mówią głośno o tematach, których na co dzień się porusza, bo są trudne i kłopotliwe. Gramy dla nauczycieli, rodziców i uczniów aby razem rozmawiać o przemocy seksualnej w polskich szkołach. Nosimy tony piasku aby przenieść się w rzeczywistość wojny domowej w Liberii, przejeżdżamy setki kilometrów aby dojechać do miejscowości które nie posiadają instytucjonalnego teatru. Wierzymy, że poprzez teatr możemy zmienić sposób postrzegania otaczającego nas świata, zwrócić uwagę na sprawy które pozornie w ogóle nas nie dotyczą, a które stanowią sedno naszej ludzkiej wspólnoty.

Co?


Spektakl „Spólnota” to nasz pomysł na rozmowę i świętowanie stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Zazwyczaj wszelkie państwowe rocznice obchodzi się poprzez uroczystości, apele, odczyty i koncerty pieśni patriotycznych. Oczywiście wiemy, że pieśni patriotyczne są bardzo ważne, jednak my, młodzi twórcy chcielibyśmy przyjrzeć się naszej niepodległości z innej perspektywy. Z punktu widzenia zwyczajnego Polaka, którego w 1918 roku przepełniały wielkie emocje i nadzieje związane z odzyskaniem własnego państwa. Który swój patriotyzm i miłość do ojczyzny udowadniał nie poprzez przelaną krew, tylko przez swoją codzienną pracę. Pracę, której śladów trudno szukać w szkolnym podręczniku historii, zakurzonej i zapomnianej karcie naszej kultury. Mowa o polskim ruchu spółdzielczym, którego odmiany w II Rzeczypospolitej napędzały polską gospodarkę i wprowadzały innowacyjne (nawet dzisiaj!) praktyki modernizmu społecznego. Grupa filmowa START, prace Janusza Korczaka, Franciszka Stefczyka, Stanisława Wojciechowskiego. „Szklane Domy” przy Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej czy Związek Spółdzielni Spożywców RP „Społem” to tylko niektóre z wielu przykładów praktycznego wykorzystania idei kooperatyzmu w Polsce.

Jak?


Atmosferę tamtych lat chcemy pokazać z perspektywy najbliższej zwykłemu człowiekowi, czyli ulicy. Przeniesiemy się na początek lipca 1928 roku, w sam środek wielkiego święta — Międzynarodowego Dnia Spółdzielczości. Ulice polskich miast wypełniały wtedy korowody grajków i spółdzielców przebranych za opakowania cukru, pieprzu, musztardy i innych produktów spożywczych które można było nabyć w sklepach „Społem”. Śpiewano spółdzielcze pieśni, odbywały się debaty, naukowe odczyty czy pokazy spektakli. Spółdzielczość, jak każda wielka idea, miała też swoich przeciwników, zarówno z lewej jaki i z prawej strony politycznej. Zaprosimy widzów do wystawienia własnej oceny, do przyjrzenia się postawom które kierowały naszych przodków do zakładania spółdzielni i wspólnego odbudowywania Rzeczypospolitej.

Dlaczego wspierać?

Bo crowdfunding to współczesna idea najbliższa założeniom ruchu spółdzielczego! Poprzez małe lub większe wsparcie naszej „teatralnej spółdzielni” możecie tworzyć razem z nami, mieć wpływ na nasze działania, poczuć się odpowiedzialnym za naszą kulturę.

Zaprzepaszczenie potencjału jaki wytworzyły działania kooperatyw w XX-leciu międzywojennym może być uznane za jedną z największych strat wojennych w polskim społeczeństwie. Wasza pomoc będzie stanowić realny wyraz przetrwania idei współpracy i samopomocy, piękny i praktyczny hołd oddany polskim spółdzielcom.

Jesteśmy już na etapie prób scenicznych do spektaklu, a jeszcze przed nimi zorganizowaliśmy grę „Decyzja Spólnoty” dla wrocławskich seniorów i młodzieży, której wyniki stanowią dla nas inspirację do spektaklu. Idąc za ideą wspólnego działania, zaprosiliśmy do pracy nad „Spólnotą” profesjonalnych twórców związanych z wrocławskim środowiskiem teatralnym. Realizujemy ten projekt z środków które otrzymaliśmy z Biura Programu Niepodległa i Urzędu Miasta Wrocławia. Jednak nie otrzymaliśmy dotacji o którą wnioskowaliśmy, dlatego nie na wszystko nam wystarcza. Aby jak najlepiej oddać atmosferę tamtych lat potrzebujemy środków na kostiumy i zbudowanie odpowiedniej scenografii. Nie mamy pieniędzy na promocję spektaklu, profesjonalne nagranie premiery i koszty sprzętu muzycznego które będzie wykorzystywany w spektaklu. Brakuje również budżetu na część honorariów, ale wierzymy, że wasze wsparcie pozwoli nam na spokojną pracę nad „Spólnotą” — spektaklem/spotkaniem/działaniem. Planowana data premiery to 3 i 4 listopada w Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu — miejsca spotkań historii z teraźniejszością.

 

0 komentarzy

patroni projektu

  • Projekt jeszcze nie ma patronów

Aktualizacje

  • Realizatorzy "Spólnoty"

    W tworzenie spektaklu "Spólnota" zaangażowani są profesjonalni artyści związani z Teatrem Układ Formalny oraz twórcy związani z wrocławskim środowiskiem teatralnym.

    Pomysłodawcą spektaklu, a zarazem aktorem i jest Przemysław Furdak, Dyrektor Programowy TUF.

    Reżyserką jest Marta Streker-absolwentka wrocławskiej PWST.

    Za dramaturgię odpowiada Piotr Froń.

    Scenografię tworzą Agnieszka "Alex" Aleksiejczuk oraz Katarzyna Leks. Kompozytorem muzyki do spektaklu jest Tymoteusz Witczak.

    Za konsultację historyczną odpowiada Kamil Borecki- doktorant Uniwersytetu Wrocławskiego.

    Obsada spektaklu: Igor Kujawski-aktor-legenda, nestor naszego projektu.

    Agata Obłąkowska- aktorka związania z wieloma wrocławskimi scenami, pedagog w Studium Muzycznym Capitol.

    Karolina Micuła - aktorka i wokalistka zaangażowana w wiele akcji prospołecznych.

    Wiktoria Czubaszek- absolwentka PWST we Wrocławiu, związana z TUF. A

    dam Michał Pietrzak- aktor totalny, w spektaklach TUF specjalizuje się w graniu ról bliskich człowiekowi.

    Maciej Rabski- jeden z najwyższych aktorów młodego pokolenia.

    Kierownikiem produkcji jest Piotr "Melchior" Torchała.

Pokaż więcej

Pytania i odpowiedzi

zgłoś nadużycie

Dołącz do dyskusji