partnerzy projektu

  • Projekt jeszcze nie ma partnerów

Projekt "Zapomniane Skarby Kapeli Rorantystów" to kontynuacja idei przybliżenia szerszej publiczności i fonograficznego utrwalenia muzyki krakowskiej kapeli rozbrzmiewającej na Wawelu przez ponad 300 lat. Pomysł naszego przedsięwzięcia został zapoczątkowany jeszcze w roku 2012, kiedy to jeden z członków zespołu Jacek Iwaszko, obecnie doktorant Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, rozpoczął pracę nad transkrypcją i edycją kompozycji z rękopisu WM2. Nie jest to przypadkowy zbiór, a o jego wyjątkowym znaczeniu świadczy fakt, że był uzupełniany i wykorzystywany przez kapelę rorantystów przez niemal cały czas jej funkcjonowania - pierwsze wpisy pochodzą prawdopodobnie z drugiej połowy XVI w., a ostatnie z drugiej połowy XVIIIw.

Królewska kapela rorantystów, która działała na Wawelu od 1543 roku przez ponad trzysta lat, była zespołem cieszącym się legendarnym wręcz uznaniem. Już w szesnastym wielu liczni goście odwiedzający rezydencję królewską zachwycali się kunsztem śpiewaków uświetniających muzyką figuralną nabożeństwa w wawelskiej katedrze. Nic w tym dziwnego - inicjator powstania zespołu, a także jego fundator, król Zygmunt I Stary zadbał, aby w skład kapeli wchodzili tylko najznakomitsi śpiewacy.

 

Repertuar pierwszej płyty z cyklu poświęconego rorantystom to przede wszystkim utwory anonimowe. Tym razem Zespół Męski Gregorianum skupi się na twórczości kompozytorów znanych z nazwiska i to kompozytorów nie byle jakich!

Pod koniec XVI wieku, wraz z początkiem panowania króla Zygmunta III Wazy do Polski zaczęli przybywać artyści z Włoch - król przeznaczał ogromne sumy na sztukę, dlatego nawet wybitnym i znanym twórcom włoskim opłacało się wyruszyć w podróż zarobkową na daleką północ. W ten właśnie sposób w kapelach dworskich i katedralnych na początku XVII wieku zaczęli się pojawiać znakomici włoscy muzycy. Ta tendencja nie ominęła również zespołu, którym interesujemy się ostatnio najbardziej. Około roku 1623 na wzgórzu wawelskim pojawił się Bernardino Terzago. Wiemy, że został członkiem kapeli rornatystów, mimo iż akt fundacyjny z 1540 roku jasno określa, że śpiewakiem collegium może być wyłącznie Polak. W 1628 roku prepozytem kapeli został Annibale Orgas, wykształcony w rzymskim Collegium Germanicum kompozytor, który do Polski dotarł już 9 lat wcześniej i piastował stanowisko kapelmistrza kapeli katedralnej na Wawelu.

 

Na drugiej płycie Zespołu Męskiego Gregorianum z cyklu roranckiego usłyszymy utwory obu wymienionych kompozytorów, ale nie tylko - nagramy również introit Rorate caeli - polifonieczne opracowanie bardzo dla rorantystów istotnego śpiewu (to od jego incipitu pochodzi nazwa kapeli) autorstwa Asprilia Pacellego - uznanego kompozytora włoskiego, między innymi kapelmistrza w Bazylice św. Piotra w Rzymie, który w 1603 roku objął kierownictwo w królewskiej kapeli w Warszawie. Album będzie zawierał także mszą Franciszka Liliusa - kompozytora pochodzenia włoskiego, którego ojciec, Wincenty, działał na dworze warszawskim od końca XVI wieku. Franciszek kształcił się we Włoszech (był uczniem Girolamo Frescobaldiego!), ale pracował w Polsce - od 1630 roku był kapelmistrzem kapeli katedralnej na Wawelu.

 

Nowa płyta Zespołu Męskiego Gregorianum prezentować więc będzie dzieła twórców, którzy postanowili opuścić kolebkę sztuki - Włochy, i przybyć do Polski, aby tu działać i tworzyć. Poza kompozycjami twórców znanych z nazwiska na płycie znajdą się też utwory anonimowe, również związane z kultem Świętych.

 

0 komentarzy

patroni projektu

  • Projekt jeszcze nie ma patronów

Aktualizacje

  • Autor nie dodał jeszcze żadnych aktualizacji

Pytania i odpowiedzi

zgłoś nadużycie

Dołącz do dyskusji