partnerzy projektu

  • Projekt jeszcze nie ma partnerów

„Coś dla ucha i coś dla brzucha czyli Iberia wieczorową porą” zabierze słuchaczy w podróż do krainy hiszpańskiego modernizmu, gdzie magiczne, mieniące się zarówno słońcem jak i temperamentem dźwięki muzyki Manuela de Falli przeplatać się będą z niepowtarzalnymi wypowiedziami Pabla Picasso, zaczerpniętymi z książki pt. „Moje rozmowy z Picassem” Brassaï’a.

Muzyka i malarstwo przenikały się i były dla siebie źródłami inspiracji od zawsze. Podróż ta pozwoli zajrzeć za kulisy twórczości dwóch legend, których drogi przecięły się w historii sztuki nie raz. Jak przystało na prawdziwą podróż, nie zabraknie też jedzenia. Całość okraszona będzie przygotowanym specjalnie na tę okazję przepisem Winiarni Strych.

***

Iberyjskie dźwięki ze swoich instrumentów starają się wyczarować Maria Ołdak (skrzypce) i James Baillieu (fortepian), a słowem dzieli się Krzysztof Banaszyk.
Materiał muzyczny zarejestrowany został w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej przez Aleksandrę Nagórko i Antoniego Grzymałę (CD Accord). Stroną słowną zajmuje się natomiast Marek Ołdak (SDI).

***

Wydawnictwo zawierać będzie książeczkę, w której znajdzie się zarówno tekst okolicznościowy, przepis Winiarni Strych jak i wszystkie teksty, które usłyszeć będzie można w formie audio.
W książeczce teksty pojawią się w trzech wersjach językowych: polskiej, angielskiej i hiszpańskiej.

Pieniądze, które uda nam się zebrać dzięki Waszemu wsparciu pozwolą nam na pokrycie wszystkich kosztów, związanych z uzyskaniem praw do użycia wypowiedzi Picassa oraz przetłumaczenia ich na dwa języki, w czym pomaga nam niestrudzona Redaktornia.com.
Jeżeli uda nam się zebrać większą kwotę niż minimalna przewidywana, będziemy przeszczęśliwi, gdyż to pomoże nam w pokryciu kosztów faktycznego wydania płyty, która ukazać ma się we wrześniu 2014r. nakładem Towarzystwa Muzycznego.

***
Lista utworów:

1. Manuel de Falla – Séguidille
2. Manuel de Falla - Danse du Meunier
3. Manuel de Falla - El paño moruno (Le drap mauresque)
4. Manuel de Falla – Nana (Berceuse)
5. Manuel de Falla - Canción (Chanson)
6. Manuel de Falla - Polo
7. Manuel de Falla – Asturiana (Asturienne)
8. Manuel de Falla – Jota

***

Kilka słów o wykonawcach:

Maria Ołdak urodziła się w Opolu. Grę na skrzypcach rozpoczęła w wieku pięciu lat, kształcąc się pod kierunkiem Danuty Sujaty. W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w klasie Julii Jakimowicz-Jakowicz. W tym samym roku otrzymała pełne stypendium na studia u Igora Petrushevskiego w Royal Academy of Music w Londynie, które ukończyłay ukończyła w czerwcu 2007 z prestiżowym dyplomem DipRAM oraz nagrodą specjalną Prorektora za wybitny recital dyplomowy i liczne osiągnięcia.
Maria jest laureatką ogólnopolskich oraz międzynarodowych przesłuchań i konkursów. Do jej ostatnich sukcesów należy I miejsce oraz dwie nagrody specjalne za wykonanie utworów Karola Szymanowskiego w Konkursie „Allegro-Vivo” w Horn w Austrii, a także nagroda publiczności w prestiżowym konkursie Friends of the Academy Wigmore Award w Londynie. Została nagrodzona w Royal Academy of Music: Edna Seabright Memorial Award, Gill Culpin Award, Franz Reizenstein Prize, Eric Falk Award. Była także wielokrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie i Prezydenta Miasta Opola.

Brała udział w wielu lekcjach mistrzowskich, pracując pod okiem takich profesorów jak Maxim Vengerov, Sir Colin Davis, Kathryn Stott, Igor Ojstrakh, Lydia Mordkovich, Thomas Brandis, Tomasz Tomaszewski, Yair Kless czy Christiane Edinger. Koncertowała podczas licznych międzynarodowych festiwali, między innymi Ravinia Festival, BBC Proms, Leeds International Chamber Season, Julian Rachlin & Friends Festival, Septembre Musical, Spitalfields Festival, „Paganini in London” Festival, Cheltenham Festival, Norfolk & Norwich Festival, Śląskie Lato Muzyczne, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble, Warszawska Jesień, Festiwal „Strefa Ciszy”.

Jako solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy występowała wielokrotnie z takimi artystami jak Martha Argerich, Pinchas Zukerman, Charles Dutoit, Renee Fleming, Edgar Meyer, Mark O’Connor, Sol Gabetta, Joshua Bell, Simon Mulligan, Paul Gulda, Toby Spence, Pekka Kuusisto, Marta Sudraba, Raphael Wallfisch, Clio Gould, Michael Collins, Vadim Repin. W latach 2006 – 2011 była solistką programu Live Music Now, zainicjowanego przez Sir Yehudi Menuhina, a także współpracowała ze Scottish Ensemble, London Sinfoniettą oraz Royal Philharmonic Orchestra, dokonując przy tym licznych nagrań płytowych.

W kręgu jej zainteresowań znajdują się różne gatunki muzyczne. Występowała i nagrywała między innymi z zespołem Sigur Rόs, Branfordem Marsalisem, Chrisem Botti. W 2010 roku, jako wicekoncertmistrz Royal Philharmonic Concert Orchestra, brała udział w nagraniu płyty dla wytwórni Deutsche Grammophon oraz trasie koncertowej ze Stingiem w USA i Kanadzie.

W 2008 roku została wyróżniona stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”, które umożliwiło jej zakup smyczka Benoit Rolland. W latach 2008-2011 była asystentką Tomasza Tomaszewskiego, a od 2012 roku prowadzi własną klasę skrzypiec podczas Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Opolu.
W lipcu 2011 roku nagrała w Londynie nagradzany Transilient Fragments Patricka Nunna, utwór dla niej napisany i zadedykowany. Nagranie to znajdzie się na monograficznej płycie kompozytora, która ukaże się w najbliższym czasie.

Maria jest prezesem Towarzystwa Muzycznego (w Opolu), pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego „W oparach dźwięków” oraz cyklu koncertów „Wędrowna Pracownia Muzyczna”.
Współpracuje regularnie z pianistą, Jamesem Baillieu oraz harfistką, Malwiną Lipiec. Gra na skrzypcach wykonanych w 1992 roku w Cremonie przez Roberto Piergiorgio.

James Baillieu, uznany przez „Daily Telegraph” za pianistę będącego „klasą sam dla siebie”, jest laureatem Wigmore Hall/Kohn Foundation Song Competition, Das Lied – International Song Competition (2009, 2011), konkursów im. Kathleen Ferrier oraz im. Richarda Taubera. W 2012 roku otrzymał Geoffrey Parsons Award oraz Borletti-Buitoni Trust Fellowship. Od 2010 roku reprezentowany jest przez Young Classical Artist Trust w Londynie.

Jako solista i kameralista występuje w Europie i poza jej granicami, ponadto regularnie nagrywa dla programu BBC Radio 3. Współpracuje z takimi artystami, jak Lawrence Power, Mark Padmore, Sir Thomas Allen, Katherine Broderick, Annette Dasch, Dame Kiri Te Kanawa, Pumeza Matshikiza, Ben Johnson, Allan Clayton, Gerard Collett, Marcus Farnsworth, Jared Holt, Eri Nakamura, Catherine Wyn-Rogers, Jacques Imbrailo, Sarah-Jane Brandon, Kishani Jayasinghe oraz kwartetami Elias i Heath. Koncertował m.in. w Wigmore Hall (Londyn), Bridgewater Hall (Manchester), National Concert Hall
(Dublin) oraz na takich festiwalach, jak Festspillene i Bergen, Spitalfields, Aldeburgh, Aix-en-Provence, Derry czy Norfolk & Norwich Festival. W ciągu ostatniego roku wystąpił w Wigmore Hall, St John’s Smith Square, berlińskim Konzerthausie, wiedeńskim Musikverein, a także na festiwalach: Brighton, St Magnus, Belfast, Cheltenham oraz City of London Festival. Jako solista zadebiutował w Nottingham i Leeds oraz wystąpił z Ulster Orchestra.

James, jako doświadczony korepetytor, uczestniczy regularnie w Georg Solti Accademia di Bel Canto we Włoszech, gdzie pracował już m.in. z Mirellą Freni i Leo Nuccim,
wykłada podczas Encuentro de Música y Academia de Santander w Hiszpanii, a także pracuje z wokalistami w ramach Jette Parker Young Artists Programme w Royal Opera House. Jest absolwentem Britten-Pears Young Artist Programme i stypendystą Samling Foundation. Występował podczas European Liedforum w Berlinie, a w 2011 roku, w ramach International Musicians Seminar Prussia Cove, współpracował z Gerhardem Schulzem. Wśród jego nagrań znajduje się płyta Vocalisa z flecistą Adamem
Walkerem (Opus Arte) oraz The Canticles Brittena z Benem Johnsonem (Signum Classics).

W 2013 roku pianista objął opiekę nad koncertami pamięci Poulenca i Hahna na festiwalu w Brighton, wystąpił także podczas festiwalu w Bath, wykonał jeden z koncertów Mozarta z English Chamber Orchestra w Royal Festival Hall w Londynie oraz był rezydującym artystą na festiwalu w Verbier.
W najbliższym czasie wystąpi w Wigmore Hall z takimi artystami, jak Lisa Milne, Sophie Bevan, Ian Bostridge, Ailish Tynan, Mark Padmore, Adam Walker, zarejestruje także, z Benem Johnsonem i Robinem
Tritschlerem, kolejne nagrania dla programu BBC Radio 3.

James urodził się w Republice Południowej Afryki. Studiował na Uniwersytecie w Kapsztadzie oraz w Royal Academy of Music w Londynie pod kierunkiem Michaela Dusseka, Malcolma Martineau i Kathryn
Stott. W 2007 roku otrzymał DipRAM oraz nagrodę Christian Carpenter Award w uznaniu jego wybitnych osiągnięć. W sezonie 2007/2008 został mianowany Hodgson Junior Fellow, a od 2011 roku uczy akompaniamentu jako profesor Royal Academy of Music, uhonorowany w 2012 roku tytułem ARAM (Honorary Associate of the Royal Academy of Music).

Krzysztof Banaszyk, polski aktor teatralny, filmowy, telewizyjny i dubbingowy, także lektor.
W 1993 roku ukończył PWST w Warszawie, w 1997 zdał eksternistyczny egzamin aktorski. Popularność zyskał graniem w serialach telewizyjnych, m.in. w Przeprowadzkach, Samym Życiu oraz w Na dobre i na złe. Zagrał też w serialu Hotel 52.
W latach 1995-1998 był adeptem Teatru Polskiego w Poznaniu, w latach 1998-1999 – aktor łódzkiego Teatru Nowego. Obecnie współpracuje z różnymi teatrami bez stałego etatu.

 

0 komentarzy

patroni projektu

  • Projekt jeszcze nie ma patronów

Aktualizacje

  • Autor nie dodał jeszcze żadnych aktualizacji

Pytania i odpowiedzi

zgłoś nadużycie

Dołącz do dyskusji